Tüm adli/idari soruşturmaların başlayışı, safahatı ve sonucu ile adli/idari soruşturma kapsamında uygulanan tutuklama, adli kontrol ve görevden uzaklaştırma tedbirlerinin Genel Müdürlüğümüz Personel Disiplin Daire Başkanlığı Disiplin Bürosuna derhal bildirilmesi gerekmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/B maddesinin 19.01.2023 tarihli, 7433 sayılı Kanun'a eklenen 7. fıkrasında “Kademe ilerlemesinin durdurulması ve üstü ceza verilmesini gerektiren fiil ve hâllerde disiplin kurulunun kararı alınarak sözleşmeli personelin görevine atamaya yetkili amirin onayı ile son verilir." hükmü gereğince, Kademe ilerlemesinin durdurulmasını veya Devlet memurluğundan çıkarma cezasını gerektirir bir fiil işlenirse, disiplin soruşturması mevzuata uygun bir şekilde tamamlanarak Disiplin Amirince Teklif kararının Bakanlık Disiplin Kurulu ve Yüksek Disiplin Kurulunca değerlendirilmek üzere Ceza İşleri Genel Müdürlüğü’ne gönderilmesi, yapılan teklifin ilgili kurul tarafından sonuçlandırılmadan sözleşmenin feshi yönünde işlem tesis edilmek üzere Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyon Başkanlığına doğrudan gönderilmemesi gerekmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 127 nci maddesinde belirtildiği üzere iki farklı düzenlemeye yer verilmiştir:
1-Soruşturmaya başlama zamanaşımı: Uyarma, Kınama, Aylıktan Kesme ve Kademe İlerlemesinin Durdurulması cezasını gerektiren fiil ve hallerde disiplin soruşturmasına başlama zamanaşımı eylemin öğrenildiği tarihten itibaren 1 ay, Devlet memurluğundan çıkarma cezasını gerektiren fiil ve hallerde disiplin soruşturmasına başlama zamanaşımı eylemin öğrenildiği tarihten itibaren 6 aydır.
2-Karar verme zamanaşımı: Disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten itibaren nihayet İKİ YIL içinde karar verilmesi gerekmektedir.
Burada dikkat edilmesi gereken husus zamanaşımı başlangıcının fiilin öğrenilmesi tarihinden itibaren değil, fiilin işlendiği tarihten itibaren değerlendirilmesi gerektiğidir. Söz konusu 2 yıllık zamanaşımı süresi içerisinde, disiplin soruşturmasının karar verme aşaması da dahil olmak üzere tüm süreçlerin tamamlanması gerektiği unutulmamalıdır. Bakanlık Disiplin Kurulu ve Yüksek Disiplin Kuruluna teklif üzerine giden dosyaların değerlendirilme ve karar verilmesi aşamalarında geçecek süre de dikkate alınarak disiplin amirliklerinde yapılacak işlemlerin makul sürede tamamlanması gerekmektedir.
Tüm disiplin soruşturmaları muhakkik marifetiyle yürütülmesi zorunludur.
Muhakkik, disipline aykırı fiilin mağduru veya tanığı olması hâlinde disiplin soruşturmasını yürütemez.
Fiilin mağduru veya tanığı olan muhakkik, durumu gereğini yapması için kendisini görevlendiren disiplin âmirine bildirir. Disiplin âmiri, kendisine eşdeğer görevdeki bir kişiyi muhakkik olarak atayamaz.
Cumhurbaşkanlığı Devlet Memurları Disiplin Yönetmeliği’nin Karar Süreleri başlığı altındaki 31’inci maddesinde “Disiplin amirleri; uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını soruşturmanın tamamlandığı günden itibaren on beş gün içinde vermek zorundadır.” hükmü düzenlenmiş olup, on beş günlük sürenin hizmet içi düzenleyici bir süre olarak mevzuatta yer aldığı, işbu süre içerisinde karar düzenlenemediği takdirde disiplin soruşturmasının zamanaşımına uğramasına sebebiyet vermeyeceği açıktır. Muhakkik raporunun disiplin amirine tesliminden sonra makul süre içerisinde karar verilmesi gerekmektedir.
Disiplin amirleri Uyarma, Kınama ve Aylıktan Kesme cezalarını vermeye yetkili olup, eylemin kademe ilerlemesinin durdurulması veya Devlet memurluğundan çıkarma cezasını gerektiren durumlarda yapılan soruşturma sonucunda ilgili kurullara teklif yapmaya yetkilidir.
Disiplin hukukuna aykırı eylemin karşılığının kademe ilerlemesinin durdurulması cezası olup olmadığı hususunun Bakanlık Disiplin Kurulu tarafından değerlendirildikten sonra eylemin sübuta erdiğinin ortaya konulabileceği, bu nedenle disiplin amirlerinin kademe ilerlemesinin durdurulması cezası verme yetkisi olmadığı gibi alt ceza yoluna gitmeye karar verme yetkisi bulunmamaktadır. Ancak Bakanlık Disiplin Kuruluna sunulacak kademe ilerlemesinin durdurulması cezası teklifinde alt ceza uygulanabileceği yönünde disiplin amirleri görüş belirtebilir.
Disiplin amiri alt ceza uygulanıp uygulanmayacağı hususunda takdir hakkını kullanırken, kararda somut gerekçelerle değerlendirme yapılması önem arz etmektedir.
Disiplin soruşturmasının sonuçlandırılması için adli soruşturmanın sonucu beklemeye gerek yoktur. Disiplin suçunun işlendiğinin öğrenilmesinden itibaren zamanaşımı süresi içinde soruşturmanın başlatılıp sonuçlandırılması gerekmektedir. Ancak suç tarihi itibariyle işlemeye başlayan zamanaşımı süresi de gözetilerek adli soruşturmada edinilen delillerden de faydalanılması disiplin soruşturmasının etkin bir şekilde yürütülmesine katkı sağlayacağı açıktır. Fakat ceza mevzuatına göre mahkum olması veya olmaması disiplin cezası uygulanmasına engel teşkil etmez.
Şikâyet Bürosuna intikal eden tüm başvurular titizlikle değerlendirilmeye alınmaktadır.