Anasayfa /
Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı
Annelerinin yanında kalan çocuklar için yetişkin menüsünden bağımsız olarak yaşlarına uygun ve gelişimlerine katkı sunacak iaşenin hazırlanarak verilmesi için ceza infaz kurumlarına gerekli talimat verilmekte ve takibi yapılmaktadır.
Ceza infaz kurumlarında bulunan kadın hükümlü ve tutukluların kadınlara özgü kişisel hijyen malzemeleri (hijyenik ped, sabun, şampuan, diş fırçası, diş macunu vb.) ile annesinin yanında kalan çocukların ihtiyaç duydukları çocuk bezleri ödenek tahsis edilmesini beklemeden temin edilmekte ve temin edilen bu malzemeler gecikmeye meydan verilmeden ayrım yapılmaksızın ücretsiz olarak kendilerine tutanakla teslim edilmektedir.
Hasta hükümlü ve tutukluya, diyetisyen veya hekimlerin belirleyeceği besinler verilmesi, inancı gereği veya vegan, vejetaryen türü özel bir beslenme şekline sahip hükümlü ve tutukluların talepleri, iaşe miktarı ile sınırlı kalmak üzere karşılanması sağlanmaktadır.
Hasta hükümlü ve tutuklulara çıkarılacak günlük yemeklerin malzemeleri için gram, fiyat ve kalori hesabı yapılmakta olup, diyet yemeğinin türüne göre kullanılacak malzemede farklılıklar olması nedeniyle fiyatları günlük iaşe miktarının üzerine çıkmakta ya da altında kalabilmektedir.
Bu kapsamda; hasta hükümlü ve tutukluların yemekleri için özel bir bütçe ayrılmamakta ancak, raporu bulunanlar için günlük verilen yemeklerinde mevzuat kapsamında zorunlu hale geldiğinde mama ve vitamin vb. ilaçları gibi ihtiyaçları günlük iaşe miktarına bağlı kalınmaksızın kendilerine ayrıca verilmektedir.
Hasta hükümlü ve tutuklulara çıkarılacak günlük yemeklerin malzemeleri için gram, fiyat ve kalori hesabı yapılmakta olup, diyet yemeğinin türüne göre kullanılacak malzemede farklılıklar olması nedeniyle fiyatları günlük iaşe miktarının üzerine çıkmakta ya da altında kalabilmektedir.
Bu kapsamda; hasta hükümlü ve tutukluların yemekleri için özel bir bütçe ayrılmamakta ancak, raporu bulunanlar için günlük verilen yemeklerinde mevzuat kapsamında zorunlu hale geldiğinde mama ve vitamin vb. ilaçları gibi ihtiyaçları günlük iaşe miktarına bağlı kalınmaksızın kendilerine ayrıca verilmektedir.
2548 Sayılı “Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkümlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanun”un 2'nci maddesi gereğince, hükümlü ceza infaz kurumunda kaldığı sürede altı ayda bir tarafına bordro düzenlenerek kendilerine tebliğ edilmektedir. Tahliye olanlara ise tahliyesinden 1 hafta önce bordro düzenlenerek tebligat yapılmaktadır. Ödemeye muktedir olmadıklarını ikamet ettikleri yerdeki muhtarlıklardan fakirlik ilmuhaberi ibraz ederek belgelendirenlerden iaşe bedeli alınmamaktadır.
Tebligattan sonra düzenlenen bordro Cumhuriyet başsavcılıkları kanalıyla vergi dairelerine gönderilip, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca işlem yapılmaktadır. Faize ilişkin konu Bakanlığımız dışında mezkûr kanuna göre Hazine ve Maliye Bakanlığınca takip edilen bir konudur.
Tebligattan sonra düzenlenen bordro Cumhuriyet başsavcılıkları kanalıyla vergi dairelerine gönderilip, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca işlem yapılmaktadır. Faize ilişkin konu Bakanlığımız dışında mezkûr kanuna göre Hazine ve Maliye Bakanlığınca takip edilen bir konudur.
5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'un 35, 62 ve 70'inci maddesi hükümlerine göre hazırlanarak 17/06/2005 tarihli ve 25848 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmeliğin Elektrikli Eşyalar başlıklı 9'uncu maddesinde (Değişik:RG-31/1/2023-32090) “Aydınlatma dışındaki elektrik giderleri, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından mesken abonelikleri için belirlenen ücret tarifesi esas alınarak ceza infaz kurumunca hesaplanan bedel üzerinden hükümlü tarafından karşılanır. Ancak; hükümlü tarafından karşılanacak elektrik gideri, bulunduğu ceza infaz kurumunca gerçekleştirilen elektrik tedarik ihalesi veya işlemi sonucunda belirlenen elektrik birim fiyatının mesken aboneliğinden daha düşük olması halinde düşük olan birim fiyat üzerinden hesaplanır.
Çocuk ve kadın hükümlülerin tüm elektrik giderleri kurum bütçesinden ödenir." hükmü doğrultusunda işlem yapılmaktadır.
Çocuk ve kadın hükümlülerin tüm elektrik giderleri kurum bütçesinden ödenir." hükmü doğrultusunda işlem yapılmaktadır.
Mevzuat gereğince sevke giden hükümlü-tutuklunun koğuş, oda ve eklentilerinde bulundurulabilecek kişisel eşya, gıda, tıbbi malzeme ve diğer ihtiyaç maddelerinin taşınması Genel Müdürlüğümüz bütçesinden, bunun dışında kalan eşyalarının taşınması ise hükümlü-tutuklunun kendi hesabından karşılanmaktadır.
Diğer yandan; Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmelikte yapılan değişiklikle 31/01/2023 tarihli ve 32090 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren; Yönetmeliğin 10’uncu maddesiyle Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmeliğin 17’nci maddesine eklenen “Hükümlünün kendi isteğiyle nakli dışındaki diğer nakillerde, bu Yönetmelikte sayılan eşya ile 15 inci maddenin birinci fıkrasında sayılan evcil hayvanların yanında gönderilmesi sağlanır. Bunun mümkün olmaması halinde kitap, kıyafet gibi şahsi kullanıma özgülenmiş eşya ile 50 kilogramı geçmeyen diğer eşyanın gönderilme ücreti kurum bütçesinden, bu miktarı aşan kısmına ait ücret ise hükümlü tarafından karşılanır.’’ hükmü doğrultusunda işlem yapılmaktadır.
Hükümlünün kendi isteğiyle naklinde, nakil sırasında gönderilemeyen ve daha sonra kargo yoluyla gönderilmek zorunda kalınan eşyaya ait masraflar hükümlü tarafından karşılanmaktadır.
Çocuk hükümlüler ile 28/3/2020 tarihli ve 2324 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Yönetmeliğin 127 nci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca maddi durumunun yetersiz olduğu tespit edilen hükümlülerin eşya gönderim giderleri kurum bütçesinden karşılanmaktadır.
Diğer yandan; Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmelikte yapılan değişiklikle 31/01/2023 tarihli ve 32090 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren; Yönetmeliğin 10’uncu maddesiyle Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmeliğin 17’nci maddesine eklenen “Hükümlünün kendi isteğiyle nakli dışındaki diğer nakillerde, bu Yönetmelikte sayılan eşya ile 15 inci maddenin birinci fıkrasında sayılan evcil hayvanların yanında gönderilmesi sağlanır. Bunun mümkün olmaması halinde kitap, kıyafet gibi şahsi kullanıma özgülenmiş eşya ile 50 kilogramı geçmeyen diğer eşyanın gönderilme ücreti kurum bütçesinden, bu miktarı aşan kısmına ait ücret ise hükümlü tarafından karşılanır.’’ hükmü doğrultusunda işlem yapılmaktadır.
Hükümlünün kendi isteğiyle naklinde, nakil sırasında gönderilemeyen ve daha sonra kargo yoluyla gönderilmek zorunda kalınan eşyaya ait masraflar hükümlü tarafından karşılanmaktadır.
Çocuk hükümlüler ile 28/3/2020 tarihli ve 2324 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Yönetmeliğin 127 nci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca maddi durumunun yetersiz olduğu tespit edilen hükümlülerin eşya gönderim giderleri kurum bütçesinden karşılanmaktadır.
5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'un 8 ve 9'uncu maddeleri ile Ceza İnfaz Kurumlarının Yönetimi ile Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Yönetmelik'in 10'uncu maddesi ve Avrupa Konseyi Bakanlar Kurulu Komitesinin Avrupa Cezaevi Kuralları Hakkında 2006/2 No'lu Tavsiye Kararı doğrultusunda, ceza infaz kurumu personeline yüklenen iç güvenlik, denetim ve gözetim yükümlülüklerinin daha sağlıklı yerine getirilmesi amacıyla ceza infaz kurumlarında ortak kullanım alanları kameralarla izlenmektedir.
Kamera kayıt sistemleri;
Kamera kayıt sistemleri;
- Hükümlü ve tutukluların işledikleri disiplin suçlarının delillendirilmesi, takibi ile sonuçlandırılmasında,
- Olabilecek intihar teşebbüslerinin adli-idari yönden hem önlenmesinde, hem takibinde hem de sonuçlandırılmasında,
- Kurum personelinin hükümlü ve tutuklulara karşı, hükümlü ve tutukluların da kurum personeline karşı kötü muamelede bulunmasının engellenmesi, tespiti, delillendirilmesi ve adil bir şekilde sonuca bağlanmasında,
- Ortak yaşam alanlarında oynanabilecek her türlü yasak oyunların takibi, tespiti ve önlenmesinde,
- Ünitelerde meydana gelebilecek baskı ve şiddet uygulamaları ile hırsızlık olaylarının tespit ve engellenmesinde mevzuatın hüküm altına aldığı en önemli güvenlik sistemlerindendir.
Odalarda vantilatör bulundurma serbest olup, sıcak mevsimlerde vantilatör sayısı arttırılmaktadır.
Muhtelif tarihlerde tüm taşra teşkilatına duyurular yapılarak; ceza infaz kurumlarında meydana gelebilecek yangın olaylarında müessif bir sonuçla karşılaşılmaması için yasal mevzuat ve standartlara uygun olmayan mevcut yangın söndürme tüplerinin yenileriyle değiştirilmesi ve yangın söndürme sistemi bulunmayan ceza infaz kurumlarına ise yangın tertibatının kurulması yönünde gelen ödenek taleplerinin tümü karşılanmıştır
Bununla birlikte; Başta kampüs ceza infaz kurumları olmak üzere, yerel yönetimlerle irtibata geçilerek kurumların bulunduğu yerleşkelere itfaiye istasyonlarının kurulması için çalışmalar yürütülmektedir.
Bununla birlikte; Başta kampüs ceza infaz kurumları olmak üzere, yerel yönetimlerle irtibata geçilerek kurumların bulunduğu yerleşkelere itfaiye istasyonlarının kurulması için çalışmalar yürütülmektedir.
Ceza infaz kurumlarının ihtiyacına binaen Ülkenin birçok bölgesinde bulunan işyurdu müdürlüklerince üretilen yatak, yastık, battaniye, nevresim takımı ve dolaplar kurumların talepte bulunması durumunda gönderilmektedir.
Ceza infaz kurumlarında bulunan hükümlü ve tutuklu mevcudu ile sevk ve nakil işlemlerinde yoğunluk göz önünde bulundurularak ilgili kurumlara araç tahsisleri yapılmaktadır. Sevk ve nakil işlemlerinde oluşabilecek aksaklıkların önlenmesi için, yakın ceza infaz kurumlarından araç görevlendirilmesi yoluna gidilerek sorunlar çözülmeye çalışılmaktadır.
Yapılan bu alımlarda her zaman olduğu gibi insan unsuru göz önünde bulundurularak, çeşitli üniversitelerimizle yapılan teknik şartname çalışması doğrultusunda, hükümlü tutuklu nakil araçlarının can güvenliği konusunda gerekli özelliği taşıması en başta olmak üzere, çağın getirdiği teknolojik yenilikleri kapsayacak şekilde modern ve konforlu olmasına azami özen gösterilmiştir. Satın alınan nakil araçları hazırlanan teknik şartnameye uygunluğu DMO görevlileri tarafından yerine getirilmektedir.
Yapılan bu alımlarda her zaman olduğu gibi insan unsuru göz önünde bulundurularak, çeşitli üniversitelerimizle yapılan teknik şartname çalışması doğrultusunda, hükümlü tutuklu nakil araçlarının can güvenliği konusunda gerekli özelliği taşıması en başta olmak üzere, çağın getirdiği teknolojik yenilikleri kapsayacak şekilde modern ve konforlu olmasına azami özen gösterilmiştir. Satın alınan nakil araçları hazırlanan teknik şartnameye uygunluğu DMO görevlileri tarafından yerine getirilmektedir.
Ceza infaz kurumlarında barındırılmakta olan hükümlü ve tutukluların hastane, mahkeme, il içi ve il dışı sevklerinde engellilik durumlarına uygun şekilde rahat yolculuk yapmalarını sağlayacak engelli taşıtlar alınmaktadır. Buna ilişkin olarak satın alınan minibüslerden yeteri kadarı, 2 kişi kapasiteli engelli aracına dönüştürülmüş olup, kurumlarımızın kullanımlarına sunulmuştur.
Ceza infaz kurumlarında kullanılacak ring araçlarının alım sürecinde teknik şartnamede gerekli düzenlemeler yapılmaktadır. Ayrıca söz konusu araçların araç muayeneleri ve periyodik araç bakımları düzenli olarak yaptırılmaktadır.
Mevzuatta belirtilen esaslar çerçevesinde hükümlü ve tutuklular kara, deniz, hava ve demiryolu ile sevk veya nakledilebilirler
Vakıf üniversiteleri hariç olmak üzere üniversite veya devlet hastanelerinde yatarak tedavisi esnasında gerekli görülen her türlü ilaç, muayene, tetkik, tahlil ve tıbbi malzemeleri sağlık hizmet sunucusu tarafından karşılanmaktadır.
Ayakta tedavide tıbbi muayene, kontrol, tetkik, diş protezi ve tedavilerine ait giderler sağlık hizmet sunucusu tarafından karşılanmakta, hastane tarafından temini mümkün bulunmayan tıbbi malzemeler (ortez, protez, gözlük, işitme cihazı, şeker ölçüm çubuğu, hasta alt bezi vb.) ile ilaç bedelleri Bakanlığımız tarafından karşılanmaktadır.
Ayakta tedavide tıbbi muayene, kontrol, tetkik, diş protezi ve tedavilerine ait giderler sağlık hizmet sunucusu tarafından karşılanmakta, hastane tarafından temini mümkün bulunmayan tıbbi malzemeler (ortez, protez, gözlük, işitme cihazı, şeker ölçüm çubuğu, hasta alt bezi vb.) ile ilaç bedelleri Bakanlığımız tarafından karşılanmaktadır.
Uluslararası literatür ve standartlarda yer almakla birlikte, İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik’te bir kişinin insani amaçlı tüketeceği su miktarı 200 litre/gün olarak belirlenmiştir. Uluslararası bir şirketin global ölçekte yaptığı araştırmaya göre gelişmiş ülkelerde bir kişinin günlük su tüketiminin 80 litre olduğu belirtilmiş olmasına karşılık TÜİK’in 2022 yılı verilerine göre bu rakamın ülkemizde günlük 229 litre olduğu ortadadır. Ülkemiz ceza infaz kurumlarında su tüketimi bu standartların da üzerinde gerçekleşmekledir. Bunun 50 litresi sıcak, 150 litresi soğuk olmak üzere toplam 200 litre olduğu görülmüştür.
Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin Ceza İnfaz Alanındaki Tavsiye Kararlarında "Genel hijyenin sağlanması için her mahpusun, iklime uygun sıcaklıkta ve mümkünse her gün, değilse haftada en az 2 kez (veya gerekiyorsa daha sık olarak) banyo veya duş yapabilmesi için uygun tesisler sağlanmalıdır." maddesi uyarınca bu imkân ceza infaz kurumlarındaki hükümlü ve tutuklularımıza fazlasıyla sağlanmaktadır.
Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin Ceza İnfaz Alanındaki Tavsiye Kararlarında "Genel hijyenin sağlanması için her mahpusun, iklime uygun sıcaklıkta ve mümkünse her gün, değilse haftada en az 2 kez (veya gerekiyorsa daha sık olarak) banyo veya duş yapabilmesi için uygun tesisler sağlanmalıdır." maddesi uyarınca bu imkân ceza infaz kurumlarındaki hükümlü ve tutuklularımıza fazlasıyla sağlanmaktadır.
MALZEMENİN CİNSİ | MİKTARI | SÜRESİ | NİTELİĞİ |
Pantolon | 3 adet | 1 yıl | 3 adet Kumaş pantolon |
Tişört | 4 adet | 1 yıl | 2 adet yazlık tişört, 2 adet kışlık tişört |
Bot | 2 adet | 1 yıl | 1 adet yazlık bot, 1 adet kışlık bot |
Mont | 1 adet | 2 yıl | |
Pardesü-Gocuk | 1 adet | 3 yıl | |
Kep | 1 adet | 1 yıl | |
Yağmurluk | 1 adet | 3 yıl | |
Palaska | 1 adet | 2 yıl |
Emanette tutulan paralar genel olarak Türkiye genelinde şube ağına sahip olduğundan kamu bankalarına yatırılmakla birlikte, hükümlü ve tutukluların emanete alınan paraları kamuya ait bir meblağ olmadığından emanete alınan kişisel paraların kamu bankalarında açtırılacak hesaba yatırılması gibi bir yasal zorunluluk bulunmamaktadır. Bu doğrultuda her ceza infaz kurumu emanet para hesabı açtıracağı bankayı kendisi belirlediğinden bankalara ilişkin bilgiler Genel Müdürlüğümüzde tutulmamaktadır.
Ülkemiz genelinde 405 ceza infaz kurumu bulunmaktadır. Bu kurumlar çok katlı olmadığından, engellilerin yaşam şartlarına mani bir durum bulunmamaktadır. Öte yandan engelliler için ayrılmış bir ceza infaz kurumu da bulunmamaktadır. Ancak, yeni inşa edilen tüm ceza infaz kurumlarında (T, L, F, YG, Y, S gibi 2000'li yıllardan bu yana uygulanan projelerde) engellilerin kurum içerisindeki mağduriyetlerinin giderilmesi için engelli mahkûm girişinin ceza infaz kurumu ana girişindeki boy turnikelerinin bulunduğu yerdeki göz biyometrisine bağlı 120 cm. genişlikte bir çelik kapı açılarak bu kapıdan engelli ziyaretçi ve sedye giriş çıkışı gerçekleştirilmektedir. Ayrıca engelli mahkûm koğuşu yapılarak mahal içindeki wc ve duşlar tekerlekli sandalye kullanımına uygun hale getirilmiştir. Ziyaretçi görüşme mahalli ile mahkûm koridorlarındaki kapılar da 120 cm. genişlikte yapılarak engellilerin mağduriyetleri giderilmiştir.
Öngörülemeyen şekilde artan hükümlü ve tutuklu mevcudunun karşılanması amacıyla; önümüzdeki 5 yıllık kısa vade de 52 ceza infaz kurumu yapımı planlanmış olup, Bu ceza infaz kurumlarının tamamlanmasını müteakip 45.289 kişilik kapasite artışı sağlanacaktır.
Bu kapsamda, çağdaş infaz rejimine uygun olarak inşa edilen Ceza İnfaz Kurumları projelendirilirken; bu kurumlarda barındırılacak hükümlü ve tutukluların infaz ve ıslahının yanı sıra, her türlü eğitim, iyileştirme, sportif ve işyurdu faaliyetlerine ağırlık verilerek, tahliyelerinde yararlı bir insan olarak topluma yeniden kazandırılmaları hedeflenmektedir.
Bu kapsamda, çağdaş infaz rejimine uygun olarak inşa edilen Ceza İnfaz Kurumları projelendirilirken; bu kurumlarda barındırılacak hükümlü ve tutukluların infaz ve ıslahının yanı sıra, her türlü eğitim, iyileştirme, sportif ve işyurdu faaliyetlerine ağırlık verilerek, tahliyelerinde yararlı bir insan olarak topluma yeniden kazandırılmaları hedeflenmektedir.
Son yıllarda oda sistemi üzerine inşa edilen tüm ceza infaz kurumlarımızda; hükümlü ve tutukluların ıslahı, eğitimi, meslek sahibi olabilmeleri, sportif faaliyetlerde bulunabilmeleri amacıyla ortak kullanım alanı olarak belirlenen iş atölyeleri, açık ve kapalı spor salonları, kütüphane ve derslikler, konferans salonu, kantin, revir gibi ünitelere yer verilmekte olup, bu ünitelerden tüm hükümlü ve tutuklular eşit şekilde istifade edebilmektedir.
2000’li yıllardan bu yana; yüksek güvenlikli, bir bölümü yüksek güvenlikli, kadın, çocuk kapalı, çocuk eğitimevi gibi geliştirilen tüm ceza infaz kurumlarımız, oda sistemine göre inşa edilmiş olup, bu kurumlarımızın tamamın da 3. maddede belirtilen ortak ünitelerin yanı sıra, kurumun özelliğine göre farklı ünitelerde eklenmiştir.(örneğin; kadın ceza infaz kurumlarımızda kreş, anaokul, anne-çocuk ünitesi, çocuk eğitim evlerinde, çocukların aileleriyle kalabilecekleri, hatta yatabilecekleri üniteler, diğer ceza infaz kurumlarında ise eş görüş odası, Sesli ve Görüntülü Bilişim Sistemi Kapsamında görüşmeler için gerekli oda düzenlemesi,) eklenmiş, öte yandan Bakanlığımız bütçesinde yapılan artışlar ve İşyurtları kurumu bütçesinden yapılan takviyeler ile cari ve yatırım ödenekleri artırılarak, mevcut ceza infaz kurumlarımızda da fiziki anlamda iyileştirme çalışmaları gerçekleştirilmiştir.